Mapy pozycji - Jaz w Drezdenku
|
|
|
Mapa okolic jazu
na Noteci w Drezdenku (niem. - Driesen) |
|
Uwagi: |
|
|
Opis odcinka
|
|
Jaz w
Drezdenku miał poprzez spiętrzenie wód Noteci zapewnić
wzmocnienie obrony poprzez stworzenie wielkiego
rozlewiska od strony ataku. Na mapie widoczny jest nasyp z torem
kolejowym, który stanowił zachodni skraj terenu zalewanego w wypadku zamknięcia
jazu. Pod wiaduktem kolejowym nad szosą Drezdenko - Krzyż znajdują się ślady
gniazd umożliwiających zbudowanie zapory dla napływającej wody
tak aby nie przelała się ona szosą w kierunku miasta. Schrony na prawym brzegu stanowiły osłonę jazu i mostu. Zbudowany od
strony ataku jaz wymagał także rozbudowanej pozycji polowej na lewym brzegu
Noteci dla jego obrony, choć tu dostateczną zapewne ochronę zapewniała by
silna obrona Drezdenka. Schron nr2 jest schronem biernym dla załogi
jazu. Schron drugiej linii znajduje się przy drodze dalej na północ i jest na
mapie niewidoczny. Nad Notecią wybudowano najcięższe schrony Wału
Pomorskiego o odporności A oraz jedyny na wale schron bierny o odporności
B dla załogi jazu. Drugi jeszcze większy jaz podobnego typu miał
przegrodzić Wartę w Gorzowie nigdy go jednak nie zaczęto nawet budować. |
|
Najciekawsze obiekty |
|
Schrony jazu |
|
brak
planu |
|
|
|
|
Widok
na jaz od wschodu |
Schron
mechanizmów klap (7) |
Schron
mechanizmów (8) |
The
monstrous A resistance shelters - Noteć River weir. |
|
|
|
|
Zatopiony
schron śluzy (6) |
Schron
mechanizmów (7) |
Ścianka
Larsena |
Jaz klapowy
zbudowany był
z kilku części na które składały się zapory klapowe, schrony mechanizmów
(7),
śluza żeglugowa (6) i uzupełniające budowle hydrotechniczne (8 i 9). Każda z pojedynczych
zapór była ograniczona schronem z maszynownią i mechanizmami podnoszenia
klap. Na prawym brzegu zbudowano śluzę dla żeglugi na lewym zaś wał ziemny
zwieńczony dwoma mniejszymi schronami (8) z mechanizmami podnoszenia bocznych
klap. Cały ten zespół budowli miał długość ok. 250m. Od strony południowej
ograniczony był wałem przeciwpowodziowym i nasypem kolejowym stanowiącym też
swego rodzaju wał ograniczający od zachodu teren zalewowy. Przy pobliskim
wiadukcie można obejrzeć gniazda do zamocowania belek wzmacniających,
budowanego na czas tworzenia zalewu, nasypu ziemnego uniemożliwiającego
przelanie się wody w kierunku Drezdenka. Obecnie wszystkie schrony jazu są
dobrze zachowane, wyróżnić możemy dwa rodzaje schronów. Większe, główne
schrony mechanizmów i maszynowni, z których sterowano dłuższymi z klap w
nurcie Noteci i na jej lewym brzegu. (Mutację tego typu stanowi aktualnie częściowo
zatopiony schron na prawym brzegu, aktualnie trudno dostępny, znajdujący się
w środku zabagnionego terenu schron był tylko nieco krótszy od swych większych
braci. Prawdopodobnie wysadzanie klap naruszyło jego fundament co spowodowało
obsunięcie się bardzo ciężkiej przecież konstrukcji.) Drugi rodzaj schronów
to dwie budowle na lewym brzegu Noteci zbudowane na wale
przeciwpowodziowym, znacznie mniejsze i o mniejszej odporności choć i one mieściły
mechanizmy podnoszenia bocznych klap. Pomiędzy schronami zachowały się
betonowe fundamenty klap jazu. Całość uzupełniały
mniejsze budowle hydrotechniczne jak proste zastawki czy ścianki szczelne (dobrze widoczne
na prawym brzegu gdzie przegradzają polną drogę), nasypy ziemne i wały
przeciwpowodziowe.
|
|
Imponujące te
budowle znajdują się przy trasie do Krzyża w pobliżu mostu kolejowego na
Noteci ( linia kolejowa jest
nieczynna i szyny zostały zdemontowane), który dzisiaj umożliwia
przemieszczanie się z jednego brzegu na drugi, nie polecam tego osobom z lękiem
wysokości kładka dla pieszych jest dosyć wąska. Od głównej drogi prowadzi
wąska dróżka polna mocno zarośnięta więc większy samochód ma trudności
z przejechaniem. Schrony główne są tak charakterystyczne i wielkie że nawet
wysokie trzciny nie zakrywają ich nawet w połowie. Trudniej dotrzeć tylko do
schronów na prawym brzegu, ten zatopiony znajduje się niedaleko schronu głównego
i otacza go duże bajoro i częściowo zabagniony teren, myślę że przy
wysokim poziomie wody w Noteci nie można do niego dotrzeć, ale latem jest zupełnie możliwy
spacer po jego stropie.
|
Schrony bojowe |
|
|
|
|
|
Plan schronu |
Schron nr1 |
Schron nr3 |
Schron nr4 |
The B1 resistance
pillboxes. |
|
|
|
|
|
|
|
Pozycja osłonowa jazu znajdowała się na
prawym brzegu Noteci. Zaczynająca się tam wysoczyzna ułatwiała obronę i wgląd
w przedpole. Tak jak i na całym odcinku noteckim Pozycji Pomorskiej tak i tu
zbudowano typowe schrony bojowe, jednosektorowe o odporności B1 z głównym
uzbrojeniem w postaci ckm za płytą pancerną 7P7 i strzelnicą obrony wejścia.
I tak jak większość z nich tak i te zostały po wojnie wysadzone a płyty
pancerne złomowane. Widok na frontową stronę schronu nr1 widoczne miejsca po płycie 7P7, schron przy drodze
(nr3) jest jeszcze bardziej zniszczony pozostały po nim tylko części ścian i resztki stropu. Dosyć dobrze zachowany jest za to
nr4
zbudowany tuż przy nasypie kolejowym a właściwie na nim, odległość od torów
to zaledwie kilka metrów. W pobliżu
tych schronów bojowych znajdował się jeszcze duży schron bierny służący
za schronienie załodze jazu, obiekt jak na warunki Wału Pomorskiego nietypowy,
wybudowany w odporności B, niestety mocno zniszczony. Wysadzeniu uległ blok
wejściowy a że cały obiekt jest obsypany ziemią trudno go dostrzec w zaroślach.
Obok jazu tuż przy drodze znajdują się jeszcze ruiny małego obiektu o
odporności D lecz z powodu bardzo dużych zniszczeń trudno nawet określić
jego kształt, prawdopodobnie był to też schron bierny. |
|
Wszystkie te
schrony dosyć łatwo odszukać, jednak jak zwykle są trudno dostrzegalne przez
zarośla więc można przejść koło każdego z nich i go nie dostrzec. Ob.1
znajduje się najdalej na zachód trochę za głównymi konstrukcjami jazu w połowie
zbocza. Schron bierny o odporności C trudno przeoczyć, leży tuz przy drodze na
wysokości jazu. Ob.2, aktualnie niedostrzegalny z drogi, porasta go bowiem dosyć
gęsty "lasek" samosiejek ale tak jak Ob.1 i ten jest zbudowany w połowie
zbocza i prowadzi od niego w stronę Ob.3 i skrzyżowania dróg polnych
charakterystyczny zarys drogi. Ob.3 znajduje się niedaleko nasypu kolejowego
ale już w lesie po drugiej stronie drogi i jest z niej widoczny. Aby dotrzeć
do Ob.4 należy się wdrapać na nasyp kolejowy, chyba że przyszliśmy od
strony mostu. Choć leży kilka metrów od torów trudno go wypatrzyć lecz od
czego mamy "nosa" więc skręcamy w ścieżkę i poprzez zarośla
wychodzimy na polankę ze schronem w środku. |
|
|
|
|
Jaz na Noteci - schrony zbudowane w 1937-38
roku |
|
Nr
obiektu |
Opis |
|
Mapa |
Oryg. |
|
1 |
?? |
Jednosektorowy B1 1x7P7 (wysadzony, bez pancerzy) |
2 |
?? |
Schron bierny (?) D, (wysadzony przeznaczenie nieznane) |
3
|
??
|
Schron bierny dla załogi jazu B (wysadzony) |
4 |
?? |
Jednosektorowy B1 1x7P7 (wysadzony, bez pancerzy) |
5 |
?? |
Jednosektorowy B1 1x7P7 (wysadzony, bez pancerzy) |
6 |
?? |
Schron śluzy A (obecnie częściowo zatopiony) |
7 |
?? |
Schrony mechanizmów podnoszenia klap A (klapy
wysadzone) |
8 |
?? |
Schrony mechanizmów podnoszenia klap A1 (klapy
wysadzone)
|
9 |
?? |
Ściana, prowadnica zastawek
|
Uwagi: |
Mapa - oznaczenie wg. mapy, Oryg.
- niemieckie oznaczenie oryginalne, A, A1, B, B1, C, D - odporność
schronu, KF - kazamata flankująca i obrony wejścia, MG08
- ckm główne uzbrojenie schronów, |
|
|
* bez pancerzy głównych, często zachowane
są pancerze strzelnic obrony wejścia |
|
|
Plany schronów na podstawie książki "Wał Pomorski"
(1)
|
|
| |
|